Кримінальне переслідування тих, хто ухиляється від призову

Чого варто боятися

Замовити консультацію

Згідно ч.1 ст.2 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров’я і віком громадян України, пов’язаної з обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.

Однак, як ми знаємо, не всі прагнуть проходити службу в армії і далеко не всі намагаються прийти до військкомату на першу вимогу. Призовника, який навмисне і без поважних причин ухиляється від призову або не з’являється в військкомат після отримання повістки, називають ухильником. І за це слідує покарання, передбачене законом.

Ст. 335 ККУ. Ухилення від військової служби за призовом осіб офіцерського складу

Щоб залучити ухильника до кримінальної відповідальності, останній повинен ухилитися від призову на строкову військову службу або ухилитися від військової служби за призовом осіб офіцерського складу.

Причому не має значення, активно призовник ухиляється від служби або пасивно. Наприклад, пряма відмова від військової служби, неявка за повісткою військового комісара в зазначений термін без поважної причини, отримання незаконної відстрочки або звільнення від призову — все це однаково карається як ухилення.

Перелік обставин і випадків, при яких призовник має право на відстрочку або звільнення від призову на строкову військову службу, досить об’ємний і визначений в статтях 17 і 18 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу».

Також вважаються ухильниками і підлягають кримінальній відповідальності особи, які з метою ухилення завдали собі травми, симулюють хворобу, підробляють документи, вдаються до обману в інший спосіб. При цьому підробка документів може додатково кваліфікуватися за ст. 358 КК України.

До відповідальності можуть притягатися ухильники призовного віку (18-27 років) і офіцери запасу, якщо їм в порядку, передбаченому законодавством, не надано відстрочку або звільнення від призову.

Слід зазначити, що кримінальна відповідальність виключається, якщо призовник не з’явився на призовний пункт через несвоєчасне отримання повістки. Навіть причина неявки по порядку вважається поважною, якщо вона підтверджується відповідними офіційними документами.

Ст. 336 ККУ. Ухилення від призову за мобілізацією

Особливістю кримінальної відповідальності ухильника в цьому випадку є бажання обійти призов по мобілізації. З огляду на ситуацію на Сході країни, зараз такі порушення стали особливо частими.

Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» передбачено, що мобілізація — це комплекс заходів, що здійснюються з метою планомірного переведення Збройних Сил України на організацію військового часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

Вид, обсяги, порядок і термін проведення мобілізації визначає Президент України в рішенні про її проведення.

В іншому випадку ухилення від призову за мобілізацією аналогічне за змістом ухиленню від призову на строкову військову службу.

Ст. 336.1 УКУ. Ухилення від проходження служби цивільного захисту в особливий період або при проведенні цільової мобілізації

До кримінальної відповідальності ухильника в цьому випадку можна притягнути за небажання проходити службу цивільного захисту в особливий період або в разі проведення цільової мобілізації.

Особливий період визначає діяльність держави і громадян України щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України. Він настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію або з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її областях і охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

Цільова мобілізація проводиться для ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру державного рівня і їх наслідків.

Суть ухилення від проходження служби цивільного захисту за своїм змістом аналогічна ухиленню від призову на строкову військову службу.

Ст. 337 ККУ. Ухилення від військового обліку або спеціальних зборів

Суть цього виду відповідальності полягає в тому, що військовозобов’язані після прибуття на нове місце проживання повинні в семиденний термін стати на військовий облік, прибувши до районних (міських) військових комісаріатів за місцем проживання.

Порядок проходження спеціальних зборів визначено Законом України «Про військовий обов’язок і військову службу» та іншими законодавчими актами. Спеціальні збори відбуваються в разі прийняття Президентом України, схваленого Верховною Радою України, рішення про введення в Україні або в окремих її областях надзвичайного стану, а також оголошення окремих областей України зонами надзвичайної екологічної ситуації.

До відповідальності за цією статтею КК України можуть притягнути тільки військовозобов’язаних і військових в запасі. Допризовники, призовники, військовослужбовці та резервісти до відповідальності в цьому випадку не залучаються.

Слід також звернути увагу на те, що порушення вимог законодавства про призов тягне за собою не тільки кримінальну, а й адміністративну відповідальність тих, хто ухиляється. Вони близькі за своєю суттю і в чомусь є суміжними, і призовники часто плутаються, яка саме їм загрожує відповідальність.

Так, Кримінальним Кодексом України передбачено відповідальність за ухилення від призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, ухилення від призову за мобілізацією, ухилення від військового обліку або спеціальних зборів, які були розглянуті вище.

Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність за порушення військовозобов’язаними чи призовниками законодавства про військовий обов’язок і військову службу (стаття 210), порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію (стаття 2101),неявка за викликом у військовий комісаріат (стаття 2111) і інші порушення в сфері призову і військового обліку (статті 210 — 2116).

Ця схожість часто призводить до того, що органи досудового розслідування, в силу різних обставин, вибирають для себе найбільш простий шлях — залучення ухильника до кримінальної відповідальності.

Важливо знати, що ухильника можна залучити тільки до одного виду відповідальності.

Однак кримінальна відповідальність є більш важким видом відповідальності і тягне за собою більш складні юридичні наслідки, ніж адміністративна відповідальність, зокрема судимість.

Як бачите, питання кваліфікації дій тих, хто ухиляється досить складні і неоднозначні, і завдання адвоката — допомогти правильно розібратися в ситуації не тільки самому ухильнику, а й органам досудового розслідування. Отже, переоцінити значення кваліфікованого захисника в цих ситуаціях неможливо.

Є питання?

Поділіться деталями. Ми з Вами зв'яжемося найближчим часом