ТОП-9 головних юридичних помилок малого бізнесу в Україні

Краще вчитися на чужих помилках, ніж ризикувати своїм бізнесом

Отримати пораду адвоката
Кількість українців, які прагнуть відкрити власний бізнес, зростає з кожним роком. Багато хто помилково вважає, що їх майбутній успіх залежить лише від наявності капіталу і ідеї для бізнесу. Можливо, саме з цієї причини з деякою легковажністю ставляться до юридичної безпеки своєї справи. Але, нажаль, правова неграмотність може призвести до ряду помилок з серйозними наслідками для бізнесу. Аж до його втрати.

Враховуючи власний досвід, ми склали топ головних юридичних помилок, яких припускаються підприємці. Сподіваємося, цей перелік допоможе вам уникнути подібних промахів. Адже набагато простіше і безпечніше вчитися на чужих помилках, а граблі залишити для весняно-польових робіт.

Помилка № 1. Неправильний вибір форми підприємства та системи оподаткування

Найголовніше, про що варто всерйоз задуматися перед тим, як почати бізнес, це визначитися з організаційно-правовою формою свого майбутнього підприємства.

Варіантів два:

  1. Реєстрація юридичної особи (найбільш поширена форма – ТОВ, або ТОВ по-українськи).
    Реєстрація фізичної особи-підприємця (ФОП по-українськи).
  2. Кожен з варіантів має свої переваги і недоліки. З’являються вони з моменту реєстрації – у фізосіб вона простіша. Відмінності є в системі оподаткування, ведення бухгалтерського обліку і звітності.

Не варто забувати і про відповідальність. Наприклад, якщо бізнес не пішов, то засновники ТОВ несуть відповідальність у рамках своїх часток в статутному капіталі. Фізособа-підприємець ризикує всім своїм особистим майном.

Обрана форма вашого майбутнього підприємства також істотно впливатиме і на види діяльності, дозвільні документи, роботу з контрагентами та інше.

Є контракти, коли співпраця з фізособою неможливо. Йому можуть відмовити в отриманні ліцензії, банківського кредиту або участі в тендерах.

Тому, перш ніж піти до держреєстратора, продумайте всі можливі сценарії розвитку вашого бізнесу і виберіть найбільш підходящу організаційно-правову форму.

Помилка № 2. Неправильне оформлення статутних документів та визначення видів діяльності

В Законі України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських об’єднань” можна знайти повний пакет документів, який необхідно підготувати і подати державному реєстратору або нотаріуса.

Стаття 17 – для юридичних осіб, стаття 18 – для фізосіб https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/755-15

Якщо документи будуть оформлені неправильно, вам можуть відмовити в реєстрації. Наприклад, дуже багато людей скачують типові статутні документи з інтернету, щось там змінюють і подають реєстраторам. Спливають помилки в назвах фірми та інші неточності, виправлення яких надовго затягує процес реєстрації. Тому перед подачею документів держреєстратору краще перевірити їх з досвідченим юристом.

Також на етапі реєстрації дуже важливо правильно підібрати види діяльності згідно з КВЕД (класифікатор видів економічної діяльності). Визначення конкретного коду КВЕД для підприємства впливає на безліч факторів, у тому числі і на способи оподаткування.

Наприклад, неправильне визначення коду та виду діяльності може трактуватися співробітниками податкової як отримання прибутку від невизначеного виду діяльності. В такому випадку, платники єдиного податку можуть втратити право на спрощену систему оподаткування.

Помилка № 3. Діяльність без ліцензії

Законом України “Про ліцензування видів господарської діяльності” (стаття 7) передбачено обов’язкову наявність ліцензії на провадження певних видів діяльності.

Вам необхідналіцензія,якщо ви плануєте займатися:

  • освітньою діяльністю;
  • банківської або фінансовою діяльністю;
  • виробництвом і торгівлею алкогольних напоїв, тютюнових виробів;
  • медичної або ветеринарної практики;
  • туроператорської діяльністю та іншими.

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/222-19

За здійснення діяльності без ліцензії підприємець або посадова особа підприємства несуть адміністративну відповідальність і будуть платити чималі штрафи, розмір яких варіюється від 50 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (17 грн.)

Повний перелік видів діяльності, що підпадають під ліцензування https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/222-19

Помилка № 4. Неправильний розділ часткою бізнесу серед партнерів

Досить поширена ситуація: двоє друзів вирішили відкрити фірму, в даному випадку ТОВ. За міцну дружбу частки розділили навпіл – 50 на 50.

При найбільш оптимістичному прогнозі розвитку бізнесу ніхто не залишиться скривдженим. При реальному розвитку подій хтось із них вирішить, що вкладає більше сил і засобів для розвитку. Або доведеться розраховуватися за боргами, передавати, продавати свою частку третій особі. Варіантів багато.

Ці процеси можуть паралізувати фірму або привести її до краху. Тому найкраще ділити частки хоча б 51 на 49. І в статутних документах передбачити, що один із засновників не може передати або продати свою частку в компанії без письмової згоди другого власника.

Помилка № 5. Надмірна довіра контрагентам і відмова від документообігу

Представники малого бізнесу України найчастіше здійснюють операції без належного документального оформлення поставки товару або надання послуг.

Запам’ятайте одне правило: якщо до вас надійшли неоформлені гроші, то це не ваші гроші.

У вас немає юридичної підстави вірити своєму покупцеві. Якщо у нього щось зміниться, то відповідати за отримані неоформлені гроші будете ви.

Така ж ситуація з авансовими платежами і передоплатами без договорів. У разі вчинення таких проплат, ви ризикуєте втратити свої гроші.

Приділіть належну увагу документообігу, і забезпечте собі фінансову безпеку.

Помилка № 6. Неоформлені трудові відносини з підлеглими

Працівників наймають і юридичні особи, і фізичні особи-підприємці. Укладання договорів з підлеглими – обов’язок керівника.

Неоформлені працівники можуть принести компанії більше проблем, ніж здається на перший погляд:

  • У разі конфлікту такий співробітник може почати шантажувати роботодавця.
  • Неоформлені працівники – прямий шлях до перевірки і оплаті великих штрафів.

Надійніше і дешевше працювати за КЗпП

З 1 січня 2019 роки за роботу неоформленого співробітника або виплату зарплати в конверті штраф складе 125 190 гривень. А якщо ви не допустите перевіряючого на підприємство, то заплатите 417 300 гривень.

Помилка № 7. Незнання регулюючої законодавчої бази

Підприємницьку діяльність регулюють безліч законодавчих і нормативних актів. Реєстрація, оподаткування, ліцензування, адміністративні правопорушення та інше.

Для успішної діяльності необхідно орієнтуватися хоча б в тих законодавчих актах, які регулюють вашу сферу діяльності.

Наприклад, підприємець вирішив займатися виробництвом пива – відкрити крафтового пивоварню. Продукт якісний, технології європейські, ні реклами. Запускається реклама на радіо, робляться вивіски, спонсоруються заходи. Результат – жорстке порушення закону про рекламу, штрафи і заборони. Не можна рекламувати алкоголь. Ніяк і ніде, а пиво – це алкоголь.

За законом рекламувати пиво не можна

Помилка № 8. Незнання своїх прав і обов’язків

Рано чи пізно підприємці і компанії стикаються з перевіряючими та контролюючими органами. Мало хто знає, що будь-яка перевірка повинна бути чітко регламентована і належним чином організована.

У зв’язку з цим, почитайте прописані в законодавстві норми про проведення планових і позапланових перевірок. Повірте, дуже корисні знання.

Крім того, не забувайте, що податкова періодично змінює терміни здачі та вимоги до звітів, сплати податків, подання відомостей та іншого. Порушення можуть привести до штрафів і змін в системі оподаткування. Тому пильність не втрачайте.

Помилка № 9. Відсутність професійної юридичної допомоги

Якщо уважно прочитати попередні вісім пунктів про юридичні помилки малого бізнесу в Україні, то можна зробити один висновок: фінансова та правова безпека бізнесу залежить від грамотної юридичної підтримки.

Тому як ще до моменту реєстрації майбутньому підприємцю або власнику потрібно проаналізувати масу нормативних документів.

Юридичний супровід діяльності фірми не повинно зупинятися ні на хвилину. Рано чи пізно фірма може зіткнутися з судовими розглядами. Практично кожен день необхідно готувати і перевіряти договору, контрагентів і клієнтів. Орієнтуватися в змінах правового поля і так далі.

фінансова та правова безпека бізнесу залежить від грамотної юридичної підтримки.

Природно, у підприємця або власника немає можливості особисто цим займатися. Тому краще залучати до співпраці професійного юриста, в компетентності якого ви можете бути впевненими.
Це можуть бути штатні співробітники або юристи на аутсорс, що вигідніше і зручніше. Ігнорувати юридичний супровід не варто, так як воно може заощадити вам набагато більше грошей, ніж будуть коштувати юридичні послуги.

Корисна інформація

Булінг

Булінг

Юридичні права дитини, які вона повинна вивчити напам’ять

Є питання?

Напишіть, що трапилося. Ми відповімо на пошту або передзвонимо